Lena & Emma

…bloggar om sitt exjobbande i Orissa, Indien

Puri 17 oktober, 2010

Filed under: Bhubaneswar — Lena @ 21:15

Nu har vi åter anlänt till vårt lilla hem i BBSR efter en lång och skön helg i Puri som ligger ute vid kusten till Bengaliska viken. Anna med familj och Anna och Ingrid (de andra svenskarna från Arkitekter utan gränser, som är här och jobbar) hade bestämt sig för att åka dit och kolla på området de arbetar med och samtidigt spendera helgen där eftersom kontoret skulle vara stängt på grund av Pujan (festivalen) som är nu, så då bestämde vi oss också för att åka med och få lite läsning gjort där i stället.

Vi åkte alltså i torsdags kväll till Puri och checkade in på Hotell Z där vi fick ett stort och fint rum. Hotellet var väldigt mysigt och låg nära havet. På fredag förmiddag åkte vi till slumområdet som Anna, Anna och Ingrid jobbar med för att de skulle kolla upp en del detaljer och Emma och jag följde med som ett litet studiebesök. Som väntat när vi dök upp fem ljusa tjejer skapade vi en del uppståndelse och hade sedan ett troget följe med oss genom hela området. Slumområdena här skiljer sig såklart en del från de som vi har sett i Mumbai, tätheten är inte fullt lika hög men även här saknar man vatten och avlopp, sophantering, vägar och många av husen är ”kutcha”, vilket betyder att de är dåliga och ofta har tak gjorde av halm eller liknande material vilket kräver underhåll. ”Pucca” står för den bättre sorten av hus och innebär att det är ett hus med betongtak till exempel, huruvida detta är det bästa sättet att bygga på i detta klimat är en annan fråga…

Resten av fredagen och under lördagen har Emma och jag varit flitiga med vår litteratur och läst in oss på Bhubaneshwar och en hel del av vår andra litteratur. Vi har läst om RAY (Rajiw Awas Yojana – Guidelines for Slum-free City Planning) vilket är ett dokument som Indiens regering har upprättat i syfte att hjälpa vissa städer i planeringen mot en slumfri stad. I veckan som kommer får vi fortsätta att läsa in oss på olika saker för att sedan kunna utforma en handlingsplan för de kommande veckorna. I slutet av nästa vecka kommer Sundar och Keya från SPARC i Mumbai och hälsar på och då ska vi ha möte med dom och Monalisa som är vår handledare här.

När vi inte har läst så har vi tagit ett bad i den Bengaliska viken och kämpat mot de starka strömmarna och stora vågorna som finns där (Oroa er inte, vi var typ bara en meter ut i vattnet). Annars har vi suttit och väntat på mat, väntat och väntat och väntat. För om det finns något indiskt knep för hur man beställer mat och sedan får den inom en halvtimme på bordet så får ni gärna dela med er av det, vi har nämligen inte kommit på det än.

Idag, söndag, checkade vi ut på morgonen och sedan gav vi oss iväg på lite sightseeing innan hemfärden. Vi vandrade en lång sträcka längs stranden och gick sedan upp in till stan för att ta oss till Jagannath Mandir templet som byggde 1198 och är en stor mötesplats för hinduer. På vägen dit shoppade vi lite i de små stånden som låg utmed vägen, bland annat köpte Emma en kitschig tavla över tre hinduiska gudar som nu hänger här på vår vägg. Templet som omges av en stor mur såg vi först när vi hade betalat för att gå upp på ett tak till ett hotell för att kunna se över muren. Vi blev väl kanske inte jätteimponerade av templet men nu har vi fått se det i varje fall. Efter vår lilla tur så tog vi en rickshaw till hotellet och åt lite innan vi åkte till tågstationen för att åka hem.

På tågstationen fick vi köpa biljetter för hela Rs.25 per person (ca 4kr) och ca 1,5 timme senare efter en lite skumpig färd så var vi framme i BBSR, nöjda med vår mycket prisvärda resa.

Sammanfattat har det varit en lugn och skön helg men en hel del pluggande, imorgon blir det till kontoret för att fortsätta våra studier.

Hoppas alla ni där hemma har det bra!