Lena & Emma

…bloggar om sitt exjobbande i Orissa, Indien

Så sa det pang så var vi igång 2 november, 2010

Filed under: Bhubaneswar — Emma J @ 20:28

Stackars alla läsare, så länge sen det var ni fick ett emma-gjort inlägg fullt med spontana reflektioner och konstiga inpass… Men nu är det dags igen och vi är igång! För idag small det till och knappandet på våra tangentbord ville aldrig tystna. Efter att igår ha varit ute i Salia sahi för fjärde gången valde vi att gå hem efter lunch och börja sammanställa vårt insamlade material och vår ackumulerade kunskap genom att sätta det på pränt. Lena ritade en finfin karta medan jag började skriva lite smått på områdets historiska bakgrund. Efter idag har vi även utkasten ett metodkapitel och ett halvt inventeringskapitel klara. Det är inte bara vårt ex-jobb som säger pang, återigen så är det festival/puja/gudomligt kalas och denna gång ska man fira genom att smälla smällare. Vi har observerat visuellt att försäljningen är i full gång men vi vet inte vilken dag det smäller. Men det lär vi märka.

Annat skoj som händer här i Indien är att jag har köpt en låda med sex Bollywoodfilmer med superstjärnan Shahrukh Khan som enligt den lille mannen i affären är Indiens motsvarighet till Tom Cruise. Nedan finns ett klipp så att ni kan jämföra själva, det är killen i vit kostym vi snackar om. Den här killen är nog i samma längd som Tompa, men jag anar att Tom inte kan dansa och sjunga som S-man. Och jag är betagen. Dans, sång, glitter, kitsch, pinsamma monologer och förutsägbar handling gör dem till perfekta måndagsfilmer.

Mer kul är att jag idag har varit på banken (State Bank of India) och druckit te med bankdirektören. Det var inte så många som förstod vad jag ville och jag blev hela tiden skickad högre och högre upp i hierarkin, från en liten lokal avdelning till huvudkontoret en bit bort, upp ytterligare en våning, in i ett rum, in i nästa och till slut sitter jag på en vadderad stol i ett luftkonditionerat rum och lägger fram min förfrågan till direktören själv. Han var jättetrevlig och hjälpsam (det är nog bra ibland att vara söt liten blondin i sin nya klänning) men då det inte direkt kryllar av slarviga västerlänningar i Orissa så var detta första gången någon kom med en förfrågan som min och för att kunna hjälpa mig måste jag gå till polisstationen och anmäla mitt visakort försvunnet samt skaffa ett intyg på att jag bor där dit ni skickar kort och paket. Så jag funderar på att strunta i det och låta DHL göra jobbet så att kortet kan ligga i Delhi och vänta på mig.

En annan reflektion som dök upp under dagen (jag avslöjar inte var) är att vi relativt sett lägger otroligt mycket pengar på toapapper. Detta är en nödvändighet som indierna ännu inte insett charmen med (vilket är bra då träden inte på långa vägar skulle räcka till) och därmed kostar en smärre relativ förmögenhet. En dagens lunch kostar Rs 60, en kaffe Rs 10 (om man inte går till Café Coffee Day), Rickshaw in till stan kostar Rs 50, en klänning kostar Rs 500 osv osv. För fyra rullar (löjligt små och av medelkvalitet) betalar vi Rs 120! Typ 20 sek, det är ju dyrt även i Sverige. Hårda tider.

Det är inte bara min klänning som är ny. Vid samma shoppingrunda passade vi även på att köpa var sin ny kudde. Nu sover jag tillsammans med mina öronproppar som en prinsessa med huvudet vilandes på en mjuk och lila kudde nedbäddad i sovpåsen då kylan har kommit till stan och gör kvällarna och nätterna behagligt svala, nästan lite kalla.

Nedan följer lite härliga turistbilder från soltemplet i Konark i regn. Håll till godo! Jag tycker om er även om jag skriver lite sällan. Kram.

 

4 Responses to “Så sa det pang så var vi igång”

  1. chb Says:

    Toapapper är verkligen ett ilandsfenomen. Det finns inte bara för få träd, de har säkerligen inget system att hantera toapapper i avfallsreningen heller. Trodde ni tog seden dit ni kom vad gäller toarutinerna..😉😉

  2. Anna-Lena Öhman Says:

    Det är gott att läsa att ni har det bra!

    Ja du dessa danser! Jag tycker att din spaning på toapapperfronten var mycket givande läsning.

    Kan man få se bild på klänning och sovplats?

  3. Camilla Says:

    Hej o hopp!

    Fina bilder ni lägger ut! Ser ganska trevligt och lagom folktomt ut (jobbigt att trängas 24 timmar om dygnet ju).

    Men Emma… det är väl inte så att du bara hade med ditt ETT visakort till Indien?! My god, backbacker-eliten… ja jag säger då det..🙂

    Behöver du öronproppar när du sover för att Lena snarkar så mycket? Låter jobbigt…. Linnea pratar mest i sömnen. Iofs ganska jobbigt ibland. Blir lite rädd🙂

    Kram på er båda!

    • Lena Says:

      Ha, ha jag snarkar faktiskt inte, däremot så för fläktarna, hundarna, kossorna, bilarna med flera en massa ljud som hon, efter att jag började använda öronproppar, insåg var rätt så trevligt att stänga ute😉
      Kramar😀


Kommentera

